Herstel Vlaketunnel - Vlasman b.v. boort meer dan 2500 gaten

Door een combinatie van extreme regenval en getijdenwerking in het kanaal door Zuid-Beveland is één tunnelmoot van de Vlaketunnel gaan drijven.

De tunnel kwam zo’n 15 centimeter omhoog en dat leverde een gevaarlijke situatie op voor het verkeer. Heijmans Beton- en Waterbouw b.v. heeft als voorlopige oplossing 1800 ton ballast aangebracht om de tunnelmoot weer in zijn oude positie te laten zakken.

Eind december vorig jaar is uit kijkproeven gebleken dat bij meer dan de helft van de onderzochte trekankers de stalen staven gebroken waren. Onvoldoende kwaliteit van het staal bleek hier de oorzaak van. Deze trekankers zorgen voor de verbinding van het wegdek van de toerit met de tunnelbodem en zouden normaliter berekend moeten zijn op extreme regenval en getijdenwerking. Heijmans Beton- en Waterbouw b.v. kreeg de opdracht van Rijkswaterstaat, die bedong dat de werkzaamheden een korte uitvoeringstijd mochten hebben en dat het werk het verkeer zo min mogelijk zou hinderen. Met Pasen moest de tunnel weer open zijn.  

Enorme uitdaging
Medio januari van dit jaar werd Vlasman b.v. benaderd om een offerte te maken voor 1.254 gaten Ø 550 mm 30 cm diep en 1.254 gaten Ø 200 mm variërend van 75 tot en met 180 cm diep. Om uiteindelijk op 24 januari 2011 te starten met de boorwerkzaamheden. Gezien het korte tijdsbestek van welgeteld drie werkdagen (opdracht-start werkzaamheden) was dit een enorme uitdaging. 

De eerste vraag waar project-manager Friso Terlouw een antwoord op moest vinden, was hoe je een peloton boorders vrij plant met het juiste equipment. Vanwege de strakke planning van de uit te voeren (vervolg)werkzaamheden moest een productie van circa vijftig gaten per dag worden gehaald. Om dit te realiseren is in de eerste fase gestart met een ploeg van twintig boorders, hakkers en machinisten. Gezien het verloop van de eerste fase, waarbij de planning net gehaald werd, werd besloten de productie in de tweede fase te verhogen om uiteindelijk vijf dagen eerder dan de uiterlijke opleverdatum de gaten over te dragen aan Heijmans Beton- en Waterbouw b.v.

Geslaagd in de opzet
Vlasman b.v. slaagde in haar opzet. De Vlaketunnel werd uiteindelijk, met dank aan het uitvoeringsteam van Heijmans Beton- en Waterbouw b.v. en de betrokken betonboorbedrijven, weer op 21 april opengesteld voor het verkeer.

Reacties


Uw contactpersoon


Hans Herkhof

Hans Herkhof


Opdrachtgever


Heijmans Beton- en Waterbouw b.v. Span- en Verpla

Branche:
Diensten:

Ook gekoppeld aan dit item


    Helaas hebben wij geen resultaten kunnen vinden

Richard Vlasman over Vlasman

“Vlasman Betonbewerkings- en Slooptechnieken b.v. uit Alphen aan den Rijn is een bedrijf dat vele mogelijkheden kent. Wij beschikken over jarenlange ervaring op het gebied van Sloopwerken, Asbestsanering, Koppensnellen en Boren & Zagen. Wij streven naar absolute klanttevredenheid en denken graag mee over de bestaande mogelijkheden en stemmen deze af op de wensen en voorkeuren.”

Richard Vlasman
0172 495 7700172 495 770
0172 472 454
info@vlasman.nl